Slice of Keisuke Yoshida

Tokyo fashion week starts today, March 15th 2021. The first brand is ‘KEISUKEYOSHIDA‘ by Keisuke Yoshida. We went to his atelier while he prepared the collection, he talked about how he started his own brand, the reason he’s always attracted by youth, the struggle and joy to present fashion show every season, the opinion as a designer in this social media era… and at last, which slice of cake he is.

東京ファッションウィーク 2021 autumn winterが2021年3月15日にスタート。トップバッターは「KEISUKEYOSHIDA(ケイスケ ヨシダ)」。デザイナー、吉田圭介の自身の30代初めてのショー準備真っ最中、アトリエにてに話を伺った。ブランドを始めた経緯、若さに魅せられる理由、コレクションを重ねるごとに積み上げてきた考え方、コレクションをつくる難しさとやりがい、SNS時代に生きるデザイナーとして考えること、そして最後に自身を例えるケーキは何かを語ってくれた。

Video Fabian Parkes and eucari,

 
 

Keisuke Yoshida
@keisuke_dayoshi | keisukeyoshida.com

Part of the video and other cuts.

インタビュー動画からの抜粋の一部とこぼれ話。

I think the keywords of ‘KEISUKEYOSHIDA‘ is youthfulness and youth culture.

I'm always interested in youth, because young people wear my design freely. I always talk to them at the exhibition, and I get a lot inspirations from them. I always think how I can stimulate new and young people and how they receive the vibes I create. Of course, I'm glad that journalists come and watch my shows, but I hope that young people never saw shows would feel that fashion is really cool.

When do you feel worthwhile and fulfilling?

I climbed Mt. Fuji when I was 19 years old. It was really tough, I don't even like sports. But at the top of the mountain it was beautiful. And then I had to walk the same way to go back. Already I achieved the goal and it was hell. I promised to myself I wouldn't do that again, but I talked with friends a month later and I said 'it was really good, you want to go there next time?'

I think it's similar to make a fashion show. A month before a show, I think 'why I said I was going to have a show, it's too hard. I would stop from next season.' But I finish and see the show and the picutures, even it's little different from what I imagined, I shaped the stuff which was at first vauge idea only in my head, and I realize that's what wanted to do. And 2 weeks after a show, I'm like 'I love shows!! I want to do that again soon!!' and I design, and 1 month before a show 'why I make a show? I decided to stop it' and do the show, bow at the last on the runway, it's like a loop.

But I realize the idea in my head and make something, many people get involved, I experience the moment, people talk about it.... I feel comfortable with this rhythm. I live my life with that rhythm, so it not just make me feel worthwhile and fulfilling, but I live like this. This is my life.

At the last question.... Do you have someone you want to interview?

The other day I invited friends here to my atelier, and I listened to Radiohead on loop and he said "You still listened to Radiohead??" That's amazing that the music I loved when I was a high school student still touches my heart. I also like a Japanese alternative rock band called Syrup 16g, their music resonates in the heart. I got knowledges about fashion as I get older, but I always listen the same music for long time. Simply, I want to talk to Takashi Igarashi. I'm just a fan. lol

‘KEISUKEYOSHIDA’は、昔からユースカルチャーや若さといったキーワードがあると思います。

若さに関心があるとかって意識しだしたのは最近の話だけど、若い子への関心がずっとあるのは、僕のデザインを彼らがすごい自由に着てくれるっていうのがあって。いつも展示会で直接コミュニケーションとってるんですけど、そこから受ける刺激だったりもめちゃくちゃ多くて。やっぱり常にそういう新しい世代の子にどういう刺激を与えられるかとか、彼らがどうここにあるバイブスを受け取るかとか、すごい良くて。ファッションショーやってるときも、ジャーナリストのひとたちに見てもらうのももちろん嬉しいけど、'KEISUKEYOSHIDA'で初めてファッションショーを見て、やばい、ファッションいいなって思ってもらえるようになっていきたいなっていうのはあって。

やりがいを感じるのはどんなときですか?

ずっと前に、富士山登ったんですよ。富士山って日本で1番高いから10代のうちに登っておきたいと思って。それで19歳のときに登ったんですよね。当たり前だけど、観光ルートでもしんどいじゃないですか。僕運動嫌いだし。本当にしんどいわと思って、でも上ついてあ〜、きれい!とか言って。それで今から同じ距離歩いて帰るの?って。もう目的達成したけど地獄、みたいに思うんですよ。で、降りた時はもう登らないわって思うのに、1ヶ月あとに友だちと話してて「この間富士山登ったんだよ。よかったぜ〜、行く?」とか言ったりする。

それがコレクションつくるのにすごく似てるなと思ってて、毎回コレクションの1ヶ月前から「なんでファッションショーやるって言ったんだろう、こんなに辛いのに。もう今回でやめる」って毎回思って、辛、死ぬって言いながらでもこうコレクションができていって。ショーで発表したのを自分でもみて、写真を上がったのも自分で見て、それを見たときに「あ〜、これがやりたかったんだ」って思うんだよね。自分のなかで抽象的にしか感じられなかった質感が形になって、それが思ってたのとちょっと違かったとしても、「こんなふうになったんだ」「これがやりたかったんだ!」って思った時に、やっぱりファッションショー最高!!ってなって。
ショー終わった2週間後くらいから早くショーやりたいってなって、どんどんデザインして、ショーの1ヶ月前に「何でまたショーやってるの? ショーなんてやめるって決めたじゃん!」って、ショーやって、最後ランウェイでペコッてお辞儀して、ショー最高!!!ってなって。本当それの繰り返しで、たぶんちょっと頭悪いんだろうね。(笑)

だけどそういうなかで、もしかしたら半分そういうジャンキーみたいなのかもしれないけど、自分のなかで考えてることをいろいろ振り出して、自分のなかで捻り出したものを、いろんな人関わってくれて、その瞬間を自分でも体感して、そのあと見てくれた人たちがあーだこーだ言ってくれるのも含めて、そのリズムに心地よさを覚えているんだと思います。自分がつくったもので一喜一憂するっていうのもあって、つくってるリズムと心が連動しながら生きてるから、それはやりがいっていうか、そういうふうに生きてるんだなって思いますね。

最後に…インタビューをしてみたい人はいますか?

この間友達とここのアトリエにいるときに、僕がずっとレディオヘッド流してたら、「お前ずっとレディオヘッド聴いてるんだな」って言われて、いつまでもこれが沁みてるのすごいなと思って。でも「めちゃめちゃいい、最高だよ」って話してて。
そんななかで高校生のときにSyrup 16gっていう日本のバンドがあって、それがすごい支えになってて。ファッションはどんどんリサーチして詳しくなっていくのに、音楽は詳しくなってないから、その音楽を聴いているだけで自分、なんだか救われるなっていうのがあって。それがいまだにあって。なので単純に、Syrup 16gの曲をつくってる五十嵐さんと話してみたいなと思います。ただのファンです。(笑)