When East Wind Blow

東風吹かば

Photography Kenta Karima, Styling Chie Ninomiya, Makeup DAKUZAKU (TRON management) , Hair Satomi Suzuki (S-14), Casting Shimana, Model Aoi (BELLONA) and Yusuke Ueda (Tomorrow Tokyo), Styling assist Yoshie Nunoda, Editor eucari. Short interview to Kenta is below.

フォトグラファー刈馬健太のインタビューは写真下に掲載。

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Talk with the photographer, Kenta Karima
刈馬健太との会話 。
.…English below.

写真を始めるまでのバックグラウンドを教えてください。

小さい頃から映画が好きだったので映像関係の仕事に就くために専門学校でCGやビジュアルエフェクトを学びましたが、直感に導かれて3年半ほどLAの映像学校へ留学しました。そのとき学校で出会ったCMディレクターから、動画を撮るための静止画の重要性について何十回も説教され、そのときはうるさいな〜と聞き流していたくらいだったのですが、それから写真を意識するようになりました。
そうしているうちにまた直感が働き、一旦日本で写真をやりたいと思い帰国し、独学で写真を学び始めました。今ではそのCMディレクターの方に感謝しても感謝しきれません。(笑)尊敬するアーティストがたくさんいる業界ですし、常に挑戦し続ける、というスタンスは写真をスタートしたそのときから今まで変わっていません。数年後にはニューヨークに拠点を移し挑戦したい気持ちもあります。

映画がルーツにありつつも、今は写真に専念する理由は何ですか?

良い映画はどこで停止させても絵になると聞いて、昔から映画を止めて眺めたりしていたので、むしろ映像よりもその1枚の絵が好きだったんだと今は思います。写真は撮った瞬間から過去のものとなります。その1秒前にすら時間を戻すことはでませんが、写真というツールはそれを可能にします。その儚い一瞬を切り撮る事に興味があります。前後ともに何もかも、見えてはいけない、見せなくてもいいものすらすべて写し出す映像にはに今はあまり興味がありません。

刈馬さんの写真は鮮やかな色彩が特徴のひとつだと思いますが、このスタイルにたどり着いた過程を教えてください。

スタンリー・キューブリックの映画など、60年代〜90年代の洋画に影響を受けています。でも、特に中学生の頃に紀里谷和明監督の世界に出会い、夢中になって繰り返し観ました。彼の作品も色彩やコントラストが素晴らしく、人の目に入ってくるヴィジュアルの重要性を感じました。
人は色でさまざまなことを判断する生き物で、一瞬でも目に入り込み脳に焼き付いたイメージには、基本的に色が関係していると思います。僕の写真のスタイルは色からインスピレーションを得ることが多いです。また、よく絵画で用いられるキアロスクーロ(=明暗法、陰影法)と言われる手法があり、明暗のコントラストを示すものなのですが、僕はその手法を写真に取り入れたりもしています。

現代の日本の写真業界に対して、何か思うことはありますか?

商業的な写真が溢れすぎていると感じますし、それは根本的な何かを失ってしまう、とても怖いことだと思っています。正しい答えが存在し得ないのがこの業界なのに、「これができないとダメ」「あれができて当たり前」と固定概念が先行していて、アートやエンターテイメントを生み出すためにこの業界にいるのであれば、お金以上に何か大事な価値を見出す、またはそういった価値をつくりあげる、後世に残す必要があると思います。どこかの誰かがつくったかもよくもわからないタブーやルールを打破できない限り、ファッションもアートも限界を越えられないですし、見つめ直す機会が必要だと思います。
海外に視点を移すと、歴史へのリスペクトとまだ見ないものへの挑戦を常に意識してるように見えます。世界的に活躍する若手フォトグラファーが生まれるのもそれが理由の一つかもしれません。迎え入れる準備が整ってるのだと思います。それに、近い将来、AIが進化を遂げ、間違いなくこの業界にも参入してきます。そのときに何が残り、消えるのか。目に見えて分かる気がします。もしかしたらAIの方が人間よりも斬新な発想を生み出すようになるかもしれません。

では、僕に何ができるか。自分のアイデンティティーとアイデアを武器に、ファッションとアートの世界で闘っていきたいです。特に海外の若手の活躍を見ると、僕も同じように貪欲に歴史やカルチャー、写真とは何か、訴えていきたい、挑戦していきたいと思います。今、未来を見据えてみんなと一緒に何か想像してつくることを楽しんでいます。固定概念や植え付けられた価値に対して批判的に考え、新たになにかを生み出す、錬金術的な要素を大事にしたいです。
僕が目指しているのは100年後、その先、後世に残る写真です。それにはやはり歴史ある写真を学び、受け継がれる理由を知る必要性があります。儚く、一瞬を切り撮った写真が何百年も語り継がれ、後世で活躍する写真家のインスピレーション源になれば本望です。

How did you start photography?

I like movie since when I was a kid and I went to a professional school to study CG and Visual Effect. However I was guided by intuition and I went to LA to study more about movies. At the school, I met a commercial director, and he kept saying "you need to learn about the importance of still image to shoot movie." I didn't care about what he said, but since then I have interest in photography. And then again, I was guided by a intuition and I went back to Japan to start photography. I cannot thank him enough now. I have many artists I admire, and I keep challenging myself. I'm thinking to move to NY in the next few years.

Why are you focus on photography now although you have a roots in movies?

I heard people say "That's like a scene of a movie" and I stopped the movies and just looked at them. I've enjoyed movies as continuous of pictures. At the moment you took a picture, this moment immediately become past. You cannot bring back time, but a picture can, and I like to capture that ephemeral moment. Now I'm not interesting movies that reflect everything including the things don't need to do.

How did you build your style which use lots colors?

I'm inspired by 60s to 90s American and European movies including Stanley Kubrick's movies. But I was obsessed with the movies directed by Kazuaki Kiriya. I love his color and contrast, and I learned the importance of visual. You would decide things with colors, and the images you remember deeply are related to colors. I get inspirations from colors. And also I use Chiaroscuro, which is painting technique to use of strong contrasts between light and dark.

Do you have any opinion about Japanese photography industry?

I think there're too many commercial photos, and it is scary movement for me. We may lose something really important. In this industry, 'the right answer' never exists but still there're stereotypes like 'you cannot / have to do this.' If you stay in this industry to create art and entertainment, you need to find value in something other than money. Unless you cannot ignore the taboo and rules made by someone you don't even know, fashion and art cannot overcome the limit. You see industries overseas and you find they respect history and challenge for the future at the same time. This is one of the reason that young photographers get attention. They're ready for the next generation. In the near future, AI will join in this industry. I can see what will stay and what will be gone. Maybe AI can have better and new ideas.
So what I can do no? I want to fight in fashion and art industry with my weapon, which is my identity and ideas. The news of young photographers overseas always make me ambitious and I want keep learning about history, culture, story telling and photography. Now I enjoy create something with my friends and comrades. I want to think and create something against the stereotype as if by alchemy. I take photography stays over 100 years. I need to know what's the essence of arts inherited. I hope my photography capture ephemeral moments and those would be the inspirations for the photographers in the far future.